STŘEDNÍ ČECHY S platností od 1. září 2022 dojde v systému Pražské integrované dopravy (PID) v oblasti Kladenska ke změnám tras linek a jízdních řádů. Důvodem jsou neúspěšná jednání o zapojení Statutárního města Kladna do systému Standardů dopravní obslužnosti (SDO).
Středočeský kraj potvrdil, že přistoupí k úpravě spojů tak, aby vyhověl základním principům schváleným v rámci zavedených standardů. „Středočeský kraj je nucen reagovat na kroky kladenského magistrátu a jeho vedení, které nepřistoupilo na schválené Standardy dopravní obslužnosti. Město s krajem v zásadě odmítá jednat a nehodlá se finančně podílet na dopravní obslužnosti,“ informoval krajský úřad.
Naopak vedení kraje tvrdí, že hejtmanství chce platit za něco, co má hradit ze svého rozpočtu a že by se tím město navždy zavázalo platit milionové částky. Radnice hodlá spor dovézt k soudu, již si na to najala specializovanou právní kancelář.
„Středočeský kraj po několika výzvách i nadále zcela odmítá jakkoliv věcně jednat, nedodal ani základní kvalifikované podklady a navíc do médií nadále šíří nepravdy, zmatené i chybné údaje,“ tvrdí zástupci města Kladna.
“Musíme jednat”
„Jsem přesvědčen o tom, že každá situace se dá vyřešit jednáním. Nicméně k uzavření dohody musí být přístupné vždy dvě strany. Jednoznačně není možné, aby Kladno stálo mimo systém a bylo takzvaným černým pasažérem, na kterého budou doplácet ostatní středočeská města a obce. Nám nezbývá nic jiného, než tento přístup vzít na vědomí, a proto v souladu s platnou legislativou zajistíme rozsah dopravy v oblasti Kladenska podle kritérií standardní dopravní obslužnosti,“ konstatuje ale Petr Borecký, náměstek hejtmanky pro oblast veřejné dopravy.
Město Kladno argumentuje především neúměrně zvýšenými náklady a nezákonností. Středočeský kraj však disponuje právním posouzením již z konce roku 2021, tedy ještě před zahájením projednávání nového spravedlivého způsobu spolufinancování veřejné dopravy s obcemi. Ze stanoviska mimo jiné vyplývá, že mezi dopravní obslužností zajišťované krajem a obcemi není žádná striktní dělící čára a jejich kompetence se v tomto ohledu prolínají.
Středočeský kraj již stanovil konkrétní změny platné od začátku září. „Na uvedených linkách budou samozřejmě i nadále uznávány jízdní doklady PID, což je čistě v kompetenci kladenského magistrátu a MHD Kladno. Pro občany Kladna se skoro nic nemění, komfort jim zajistíme. Krajem omezené či vyjmuté linky buď posílíme, nebo nahradíme. Nadále budeme v MHD Kladno uznávat lístky a lítačky PID,“ zdůraznil Milan Volf, primátor Kladna.
Jaké změny představil Středočeský kraj v rámci Kladna?
Ze systému PID budou vyňaty linky MHD Kladno: 601, 602, 603, 604, 605, 606, 608, 609, 610, 611, 613, 614 a 616. Na těchto linkách nebudou uznávány žádné jízdní doklady PID a dopravce nebude dostávat ze systému PID žádné kompenzace za protarifovací ztrátu mezi jízdným PID a tarifem MHD Kladno.
Do Rozdělova a Švermova lze za využít adekvátní náhrady v podobě spojů linek MHD Kladno 602, 606, 612 či 620. Linka 399 bude odkloněna ze zastávky „Kladno, u kostela“ po trase linky 621 přes Libušín, Smečno do Slaného (linka 621 bude zrušena) a většina spojů linky 330 bude ukončena na autobusovém nádraží v Kladně.
S ohledem na omezení souběhů regionálních linek a linek MHD Kladno bude upravena trasa linky 324 v úseku „Kladno, U Kauflandu“ – „Kladno, Sítná“ přímější stopou.
Mezi poslední opatření patří prodloužení linky 322 po trase linky 565 do Slaného a linky 629 do Bratronic po trase linky 624 (linky 565 a 624 budou zrušeny).