Rozestupy mezi za sebou jedoucími auty, které umožní v případě nenadálé překážky či situace alespoň částečně bezpečně zabrzdit, aby z toho nebyla vážná bouračka, nedodržuje mimo obec téměř 70 % řidičů.
„Řidiči si přitom často při jízdě ani neuvědomují, že jsou k vozidlu před sebou příliš blízko. Chceme proto motoristům tuto situaci co nejvíce usnadnit a důležitost tohoto pravidla jim připomínat,“ říká ministr dopravy Martin Kupka z ODS.
Proto Ředitesltví silnic a dálnic (ŘSD) rozšířilo informativní značení k bezpečnému odstupu a nově ho nainstalovalo i na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48.
„Řidičům toto značení, v podobě šipek na vozovce, pomůže přímo na vozovce bezpečný odstup poznat. Místo represe tak volíme prevenci,“ uvedl Kupka.
Šipky pomohou řidičům určit správnou vzdálenost od auta před nimi. Foto: FB M. Kupky
Pravidlo pro dodržování bezpečné vzdálenosti je jednoduché. Doporučený odstup jsou dvě vteřiny, což odpovídá dvěma šipkám na vozovce (jedna šipka = jedna sekunda). Bezpečný odstup = vidět celé dvě šipky mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím přede mnou.
Na dálnici D1 se značení nachází na 156,5. kilometru v úseku u Velké Bíteše, na dálnici D5 na 26,5. kilometru v úseku u Zdic a na dálnici D48 na 58. kilometru v úseku u Nošovic. „A postupně ho budeme rozšiřovat na další dálniční úseky,“ dodal ministr dopravy.
Čeští řidiči a bezpečný odstup
Sběr dat, který probíhal v průběhu loňského roku na českých komunikacích, ukázal, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup dvou sekund. Na silnicích první a nižších tříd mimo obec je potom situace ještě horší, tam zmiňovanou dvouvteřinovou vzdálenost nedodrželo téměř sedmdesát procent řidičů.
Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat i statistiku, která mapovala situaci, kdy řidiči udržují vzájemnou vzdálenost mezi vozidly jednu sekundu a méně. Porušení bezpečného odstupu pod touto hranicí se dopouštěl na silnicích první a nižších tříd každý třetí řidič osobního vozidla (v extravilánu). Při vzdálenosti mezi vozidly jedna sekunda a méně je přitom již téměř nemožné, aby řidič zvládl včas bezpečně zastavit při nenadálé situaci.
Přibližně 0,75 sekundy potřebuje řidič na to, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného, další čas pak vyžaduje manévr vozidla. Dvě vteřiny tak poskytnou řidiči dostatečný časový prostor na to, aby mohl začít včas brzdit či jinak vhodně reagovat.