ČR /FOTO/ Cestující směřující do Jihočeského kraje si již mohou užít rychlejší jízdu. Správa železnic otevřela nový úsek IV. železničního koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora.
Zbrusu nový traťový úsek opět o něco zkrátí cestu vlaků z Prahy do jihočeské metropole. Expresy nyní zvládnou tuto cestu za 100 minut místo původních 122.
„Díky zprovoznění nového úseku se zruší pět železničních přejezdů a přechod pro chodce v Soběslavi, kde se vybudoval podchod. Plnohodnotný dvoukolejný provoz zde začne 12. prosince,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Realizace 8,8 kilometrů dlouhého úseku nové železnice začala v září 2019. Náklady dosáhly částky 4,8 miliardy korun, projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Zahájením provozu vlaků se blíží ke konci jedna z v současné době nejvýznamnějších investic do železniční infrastruktury u nás. Cílem projektu bylo nahrazení kapacitně a stavebně nevyhovující jednokolejné trati novou dvoukolejnou přeložkou, vedenou částečně v souběhu s dálnicí D3. Díky tomu se výrazně zvýší bezpečnost dopravy, její plynulost i kapacita dráhy.
„Dokončujeme modernizaci další části trati z Prahy do Českých Budějovic. Zbývá poslední mezi Nemanicemi a Ševětínem,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podle jeho slov se díky nové trati opět o něco zkrátí jízdní doba vlaků z Prahy do jihočeské metropole. „Expresy nyní zvládnou tuto cestu za 100 minut místo původních 122,“ doplnil.
K výraznému zkrácení jízdních dob dálkových vlaků přispěje i nedávné zprovoznění další přeložky mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi.
Nové tunely
„Přeložka trati Soběslav-Doubí patří k nejmodernějším projektům železničního stavitelství v České republice. Jak stavební prvky, tak i nejnovější technologie použité na této stavbě zajistí pohodlný, rychlý a bezpečný provoz na přeložené trati,“ uvedl generální ředitel Strabag Rail Jakub Svoboda.
Mezi nejvýznamnější objekty stavby patří Zvěrotický tunel dlouhý 370 metrů, estakáda přes údolí Černovického potoka s délkou 832 metrů, estakáda přes Kamenný rybník (263 metrů) a přeložka silnice II/135.
Rychlost je zatím omezená
V rámci stavby byla zřízena nová zastávka Myslkovice. Naopak vlaky opustily stanici Roudná. V následujících týdnech se v uvedeném úseku bude jezdit po jedné koleji. Prvních pět dní budou vlaky jezdit rychlostí 80 km/h, která se poté zvýší na 110 km/h s výjimkou zhruba 800 metrů v místě napojení staré a nové trati v Doubí u Tábora, kde zatím zůstane bezpečnostní omezení na 50 km/h kolem pracovního místa, a snížení rychlosti na 30 km/h v místě přechodu pro pěší v Soběslavi do doby dokončení podchodu.
Od 1. listopadu se bude jezdit dvoukolejně, jediné omezení zůstane na kolejovém rozvětvení ve stanici Soběslav. Plnohodnotný dvoukolejný provoz začne 12. prosince. Do provedení tzv. rychlé pantografové zkoušky trolejového vedení na jaře 2023 bude maximální rychlost 110 km/h, poté se zvýší na 160 km/h. Její další zvýšení bude možné až po instalaci systému ETCS.