Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Od zítřka by měly být na autech zimní pneumatiky, kdy jsou povinné a kdy ne?

ČR Zimní nebo celoroční pneumatiky by měli mít řidiči na svých autech od zítřka. Není to však vždy a zcela povinné. Jaké jsou podmínky?
Mechanik pneuservisu mění letní pneumatiky za zimní pneu. Foto: Freepik.com
Mechanik pneuservisu mění letní pneumatiky za zimní pneu. Foto: Freepik.com

Řidiči mají povědomí, že by od 1. listopadu měli své auto přezout na zimní, nebo alespoň celoroční pneumatiky (na boku označené značkou M+S). Není však třeba propadat panice, i s letními se ještě jezdit dá. Má to ale svá rizika.

„V období od 1. listopadu do konce března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu, námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na komunikaci během jízdy bude právě sníh, led nebo námraza vyskytovat, pak mají řidiči povinnost použít na svých vozidlech zimní pneumatiky,“ vykládá zákon Hana Rubášová, mluvčí Policie ČR.

Na první pohled by se mohlo zdát, že pokud nebydlíte v horských oblastech, příliš často zimní pneumatiky za celou zimní sezonu potřebovat nebudete. Počasí vás ovšem může během zimy zaskočit v jakýchkoliv geografických polohách a je dobré na to být připraven.

„A je vhodné také připomenout, že chemické složení letních pneumatik je odlišné od zimních, přičemž v rámci přilnavosti v chladném podzimním a zimním počasí mají mnohem horší vlastnosti, které mohou být příčinou kolize,“ upozorňuje Hana Rubášová.

Hloubka dezénu

Zimní pneumatika by měla mít vzorek nejméně 4 milimetry u vozidel do 3,5 tuny. U vozidel, která mají hmotnost převyšující 3,5 tuny, by pneumatika měla mít vzorek nejméně 6 mm.

Pozor by si měli dát i řidiči vozící tzv. celoroční pneumatiky. Některé z nich požadavky zákona na provoz v zimě splňují, jiné ale ne. Podle zákona musí být na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S (případně M. S, M/S nebo MS).

Mechanik pneuservisu mění letní pneumatiky za zimní pneu. Foto: Freepik.com
Mechanik pneuservisu mění letní pneumatiky za zimní pneu. Foto: Freepik.com

Za zimní dezén se považuje také speciální dezén, u něhož je na bočnici vyznačeno označení ET, ML nebo MPT. Nenechte se zmást také tím, že je na pneumatice vyobrazena pouze sněhová vločka.

„Za nesprávné užití zimních pneumatik řidičům může hrozit pokuta v příkazním řízení na místě do výše 2 000 korun, u správního orgánu až 2 500 korun,“ dodává Rubášová.

V případě nehody po 1. listopadu bez použití zimních pneumatik navíc mohou pojišťovny případně krátit pojistné plnění. Pak se taková nehoda může velmi prodražit, samozřejmě za předpokladu, že pojišťovna prokáže, že k nehodě přispělo například náledí, nebo sníh.

Image by standret on Freepik

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Doprava v Česku

Nejčtenější

Doprava v Česku

Nejčtenější

Doporučené články

© 2022 web(design) created by Henk