Dvě děti nedávno zemřely na železničním přejezdu v Ostravě. Dva lidé zemřeli po střetu dodávky s vlakem u Kostelce nad Labem a tak bychom mohli pokračovat, až bychom došli ke srážce Pendolina s kamionem u Studénky. Na železničních přejezdech se neustále stávají velmi tragické dopravní nehody a je třeba s tím něco udělat.
Správa železnic to nově zkouší na železničním přejezdu ve Vendryni u Třince. Od 1. února tam spouští plnohodnotný provoz automatizovaného systému na zaznamenání a vyhodnocení přestupků.
Zařízení loni úspěšně obstálo ve zkušebním provozu a jeho ostré nasazení v lednu schválila Policie ČR i Ministerstvo dopravy. Automatický kamerový systém začne postupně dohlížet na disciplinovanost řidičů i na dalších přejezdech.
Přejezd přes koridorovou trať ve Vendryni je zabezpečený výstražnými světly a závorami. Kvůli častému nerespektování výstražné signalizace jej Správa železnic zahrnula mezi vytipované lokality, kde mají na chování řidičů dohlížet inteligentní kamery.
Nehoda auta a vlaku na železničním přejezdu. Ilustrační foto: PČR
„Díky vstřícnosti statutárního města Třince při ověřovacím provozu mohl projekt postoupit do své finální fáze,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodává: „Vytvořili jsme a na Třinecku otestovali unikátní řešení, které odpovídá současným nárokům policie a umožňuje spolehlivé zaznamenávání a následné vyhodnocování informací o přestupcích či trestných činech zcela bez obsluhy.“
Jak to funguje?
Kamery u přejezdu registrují spuštění světelné výstrahy a po uplynutí přiměřené doby na bezpečnou reakci řidiče potom průjezd každého silničního vozidla. Dokumentaci o přestupku pak přes Centrální místo služeb předají na servery policie.
Software je automaticky roztřídí a informace o přestupcích aut do 3,5 tuny postoupí příslušné obci s rozšířenou působností.
„Pro řidiče takový přestupek na železničním přejezdu znamená záznam 7 bodů do jeho bodového hodnocení, vedle toho mu hrozí také pokuta až 5 000 korun a zákaz řízení motorových vozidel až na 6 měsíců,“ upozorňuje plukovník Jiří Zlý, ředitel služby dopravní policie.
Finanční prostředky z výběru pokut poputují do rozpočtů obcí, které budou příslušnou agendu vyřizovat. Porušení zákona v případě vozidla nad 3,5 tuny připadne automaticky k řešení dopravnímu inspektorátu Policie ČR.
Rozšíří se i na další přejezdy
Kamery průkazně dokumentují protiprávní jednání i při mlze, sněžení a jinak zhoršených podmínkách, rozeznají také zahraniční vozidla.
„Software na vyhodnocování a předávání záznamů je přizpůsobený informačnímu systému pro veřejnou správu, který používá i náš magistrát. Byli jsme osloveni Policií ČR a vyšli jsme vstříc ověření spolehlivosti fungování tohoto systému, který přispěje k vyšší bezpečnosti provozu, ochraně zdraví a životů občanů,“ vysvětluje primátorka statutárního města Třince Věra Palkovská.
Po analýze ostrého provozu ve Vendryni bude možné automatizovaný systém v této podobě spustit i na dalších vytipovaných železničních přejezdech. S důsledným postihováním vjíždění na železniční přejezd v době, kdy svítí výstražná světla, tak musí řidiči v budoucnu počítat na více místech.