Dopravní experty z Česka, ale i z dalších evropských států EU i například zástupce výrobců automobilů řešili, jak snížit nehodovost u začínajících řidičů a přispět tak ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
„U nás se inspirujeme příklady dobré praxe ze zahraničí. Proto jsme do novely zákona o provozu na pozemních komunikací připravili dvě novinky,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Uvedl, že po vzoru Německa a Rakouska bude snahou i u nás zavést systém tzv. řidičáku na zkoušku.🪪
Pokud se začínající řidič ve zkušební době dvou let dopustí závažného protiprávního jednání, které je hodnoceno 6 body či vyústí v zákaz řízení, musí se kromě stávající sankce povinně zúčastnit vzdělávacích kurzů (skupinová přednáška s dopravním psychologem a praktická jízda se zpětnou vazbou od instruktora autoškoly).
„Řidiče tak z provozu automaticky nevyřazujeme, naopak se s nimi snažíme dále pracovat, aby řízení vozu psychologicky lépe zvládali,“ uvedl Kupka.
Možnost začít řídit už v 17 letech
Možnost řídit vozidlo skupiny B od 17 let by byla možná jen pod dohledem zkušeného a bezúhonného řidiče, takzvaného mentora.
„Odezvy z mnoha evropských států, kde tento systém funguje, jsou takové, že toto opatření velmi významně přispívá právě k ohleduplnějšímu chování v silničním provozu, protože v přítomnosti zkušeného řidiče, často rodiče, začínající řidiči získávají první návyky,“ uvedl Kupka.