Ranní spěch do práce se může zastavit v jediném okamžiku. Auto si postaví hlavu a vy zkrátka nikam neodjedete. V těchto dnech se tato pravděpodobnost mnohonásobně zvyšuje. Do Česka totiž dorazily mrazy a bude ještě hůř!
„Při déletrvající zmenšené oblačnosti se očekává pokles teploty vzduchu pod -12 °C. Nejnižší teploty budou spíše večer a v první polovině noci,“ varoval Český hydrometeorologický ústav.
To hlavně pro motoristy může znamenat silné zdržení, anebo také fatální komplikace. Jednak očekávejte silně zamrzlá okénka a případně mohou být dveře přimrzlé k těsnění a tedy nepůjdou vůbec otevřít. Zamrzlý může být také zámek.
Další a snad nejhorší variantou je, že auto nepůjde nastartovat kvůli vybité autobaterii. Co ještě udělat, abyste se problémům vyhnuli? Přinášíme rychlé tipy.
Tip 1 – autobaterie
Aby baterie vydržela co nejdéle a zvládla i starty v mrazivém ránu, je třeba ji pravidelně dobíjet. To se děje automaticky pomocí alternátoru, ale to není nikdy dokonalé, zvláště jezdíte-li jen na krátké trasy. Doporučuje se proto dokonce až jednou měsíčně napojit baterii na zhruba 8 hodin k nabíječce.
Preventivně to doporučujeme právě teď před nástupem silných mrazů. Obvykle totiž baterii zhuntuje horké léto, kdy je v motorovém prostoru až 100 stupňů Celsia a různými elektrospotřebiči ve voze vybíjený akumulátor dodělá studený start v zimě.
Nic z toho nehrozí, když budete preventivně nabíjet. Je jasné, že každý měsíc nabíjí málokdo, ale aspoň dvakrát do roka se to zvládnout dá.

Nejlepší jsou k tomu moderní inteligentní autonabíječky. V redakci používáme například BOSCH C3, což není reklama, ale zkrátka se dobře osvědčila. Je malá, skladná a hlavně inteligentní.
Baterii jen necháte v autě, nic neodpojujete, nabíječku pověsíte například za oko na kapotě a připojíte nejdříve červený kabel na plusový pól baterie a potom černý na minusový pól. Následně zapojíte nabíječku do sítě.

Pak stačí stisknout modré tlačítko a nabíječka sama vyhodnotí, jakou baterii a pod jakým napětím nabíjí. Pokud svítí zelená kontrolka u napětí a ikonky autíčka + oranžová u ikonky autobaterie, vše je v pořádku a nabíjení probíhá. Za zhruba osm hodin, budete moci nabíječku zase odpojit. Samozřejmě v případě potřeby můžete zkusit nastartovat už za dvě hodiny, ale to určitě ještě baterie nebude plně nabitá.
Tip 2 – Ať vám nepřimrznou dveře
Typické mrazivé ráno – přijdete k autu a najednou zjistíte, že se do něho nemůžete dostat. Zamrznout mohl jak zámek, tak často přimrznou i dveře, které nejdou otevřít. Preventivně proto už večer před mrazem stříkněte do zámku rozmrazovač na zámky. Malou lahvičku pořídíte za pár korun na benzínce i v supermarketu. Poslouží ale i v případě, že už zámek zamrzl.

Preventivně také suchým a savým hadříkem otřete těsnění kolem dveří u řidiče a to samé na karoserii. Pokud máte k dispozici, natřete rámy dveří glycerinem, i ten se dá koupit v autopotřebách. Zabráníte tím, aby zbytková vlhkost zamrzla natolik, že těsnění od sebe nepůjdou odtrhnout a dveře otevřít.

Tip 3 – Zamrzlá okénka
Nejen, když jsou tuhé mrazy, ale v zimě prakticky skoro pořád, nachází řidiči okénka svého vozu pokrytá vrstvou námrazy. Zabránit se tomu dá použitím hliníkové fólie, které dáte večer na okno a ráno ji „sloupnete“ a okénko bude krásně čisté.
Další možností je okénko postříkat rozmrazovačem, který rovněž prodávají téměř všude, a to i v supermarketech. Led po chvíli povolí a snadno jej setřete škrabkou na led.

Úplně ideální není použít škrabku na led přímo na zamrzlé sklo. Musíte totiž použít sílu a i když se to nezdá, sklo můžete jemně poškrábat. Když takto postupujete celou zimu i několik let, pak je to na čelním skle znát. Až pak někdy pojedete proti sluníčku i čisté sklo se zdá špinavé, je zkrátka poškrábané.
Tip 4 – Nemrznoucí kapaliny
A samozřejmě nesmíte zapomenout na nemrznoucí náplně do vozu. Chladící kapalina je nemrznoucí automaticky. Občas jí zkontrolovat dolít není na škodu. V každém případě ale doplňte nemrznoucí kapalinu do nádržky ostřikovačů. Zabráníte tím, aby ostřikovači zamrzly a také, aby vám stříkající voda namrzala na okně.

Co se týče paliva, to se v Evropě obvykle od 1. prosince přidává už na benzínkách namíchané s nemrznoucími složkami. Potíže mohou mít hlavně diesely. Na čerpacích stanicích má být od prvního prosince k dostání výhradně zimní motorová nafta, která zaručuje provozní spolehlivost při teplotách do minus 20 stupňů Celsia. Pokud máte v nádrži ještě starou naftu, není od věci dotankovat čerstvou.
A na závěr? Přejeme, abyste nedopadli takto (ani to, prosím, nezkoušejte):