ČR Ministerstvo dopravy provedlo velký průzkum mezi českými strojvedoucími. Úředníci zjistili, že je hodně co napravovat a zlepšovat!
Bezpečnost na železnici je důležitá. Zajímá ale někoho názor těch, které řídí vlaky a nesou odpovědnost za tisíce životů cestujících, tedy strojvedoucích?
Zdá se, že konečně ano. Ministerstvo dopravy provedlo velký průzkum mezi strojvedoucími. „Díky unikátní zpětné vazbě od téměř 2 500 strojvedoucích z celé republiky máme jasnou představu o tom, kde naši železnici nejvíc tlačí bota,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Dodal, že ministerstvo se proto rozhodlo zaměřit pozornost na hned několik důležitých témat, která je potřeba změnit, nebo napravit.
Mezi ně patří zpřehlednění provozních předpisů a nastavení jasného procesu při jejich vydávání včetně analýzy změn, přehledného vypořádání připomínek a dostatečného času na seznámení se s nimi. „Nechci, aby se v předpisech objevovaly zbytečné “pasti” na strojvůdce,“ říká Kupka.
Důležitá je i důsledná kontrola kritických prvků infrastruktury a uplatnění opatření ke zvýšení spolehlivosti a propustnosti sítě Správy železnic. Stav infrastruktury musí strojvůdci pomáhat a ne mu ztěžovat už tak náročnou práci.
Ministerstvo chce rovněž posílit kontroly dodržování postupů v rámci certifikovaného procesu údržby železničních vozidel (ECM) ze strany Drážního úřadu.
Tablety pro strojvedoucí
Strojvedoucí požadují rozsáhlejší využití tabletů pro jejich informování o změnách a výlukách na infrastruktuře. Místo stohů papíru by to chtělo přehledný a uživatelsky přívětivý systém sdílení informací.
Dopravci také podle Kupky obdrží seznam míst, nejčastěji jmenovaných jako nevyhovujících pro odpočinek strojvedoucích s výzvou k nápravě stavu.
Strojvedoucí zároveň žádají o zajištění logičtější skladby směn a dostatku času na přípravu před odjezdem vlaku. Ministerstvo k tomu vyzve dopravce.
„Jsem přesvědčen, že i díky těmto změnám se nám podaří zlepšit situaci tuzemské železnice,“ dodal ministr.